A Citroën története

André-Gustave Citroën


Citroën 1878. február 5-én született Párizsban, 1898-ban szerzett diplomát a párizsi Műszaki Főiskolán, majd a katonai szolgálat letöltése után 1902-ben szerelvénygyártó vállalkozásba kezdett. Ezután szabadalmaztatta egyik Lengyelországban kidolgozott találmányát, amely olyan fogaskerék-áttétel gyártását tette lehetővé, amelynek fogai V alakúak Ennek a megoldásnak számos előnye van: hatékonyabb erőátvitel, csendes, gördülékeny működés. Stilizált formában ez a fordított dupla ék lett és maradt a mai napig a cég emblémája.

1907-ben a fiatal gyáriparost bízták meg azzal, hogy állítsa talpra az összeomlás szélén álló Mors autógyárat. Szervezőkészsége és hatékony munkája csodákat művelt: rövid időn belül a gyár visszanyerte vevőkörét, s újra nyereségessé vált, alig hét év leforgása alatt a Mors autók gyártása a tizennyolcszorosára növekedett.


Az első világháborúban Citroënt egy tüzérezredbe vezényelték. A fronton hamar rájött, hogy a francia hadsereg muníciókészlete jócskán elmarad az ellenséges készletek mögött. Sikerült meggyőznie az illetékeseket a hadianyag tömegtermelésének szükségességéről, így 1917-ben a tervei alapján Javelben négy hónap alatt felépített gyár termelése meghaladta a napi 50 ezer darab lövedéket.


Fogaskerekektől az autókig - az első Citroën modellek


A háború után egy olcsó kisautó tömegtermelésére állította át üzemét, s az első Citroën márkájú kocsi 1919 júniusában gördült le a szerelőszalagról. A Citroën Type-A volt az első sorozatban gyártott autó Európában, továbbá az első olyan autó, amely teljes felszereléssel (elektromos gyújtás és világítás, vászontető, pótkerék stb.) került kereskedelmi forgalomba. Ez volt az első bal oldali kormánnyal felszerelt francia jármű, amelynek 7950 frankos ára alacsonynak számított akkoriban. Ebből a száz kilométeren 7,5 litert fogyasztó, 1327 köbcentis, négyhengeres motor által hajtott típusból 24 ezer készült 1931 végéig.

A Citroën más piacokon is hírnevet szerzett: 1921-ben már 3000 autót exportált. Az 1922-ben bemutatott 5CV az első igazi női autóvá vált könnyű kezelhetősége, karbantartása révén. Ebből négy év alatt 80 ezer példány készült. Citroën újabb személyautó-típusok mellett haszonjárműveket és félhernyótalpas teherautókat is elkezdett gyártani, ez utóbbiak voltak az első járművek, amelyek átkeltek a Szaharán, illetve észak-déli irányban, 232 nap alatt átszelték az afrikai kontinenst. 



Kreatív technológia a múlt század elején


A Citroën megvásárolta az amerikaiaktól a csendes, gumibakokra épített motor kizárólagos európai gyártási jogát. A cég bevezette a hitelre történő vásárlást, az új rendszer vonzotta a vevőket és elősegítette a gépkocsik elterjedését Franciaországban. André Citroën 150 ezer, a cég emblémáját viselő útjelző táblát bocsátott a hatóságok rendelkezésére, megújította Párizs taxis árműparkját és távolsági gyorsbuszjáratokat közlekedtető céget szervezett. Ő adományozta a városnak a Diadalív és a Concorde tér díszkivilágítását; 1925 és 1934 között Citroën villanykörtékből kirakott neve díszítette az Eiffel-tornyot.


Amikor a francia autógyártás is kezdte megérezni az Amerikát sújtó gazdasági válság első következményeit, Citroën 1933-ban öt hónap alatt, a gyártás megszakítása nélkül képes volt átszervezni a javeli autógyárat. Ezt követően egy olyan autó tanulmányozásába kezdett, amely mérföldkőnek számít az autógyártás történetében, és amely később átsegítette gyárát a válságon. Megalkotta a modern autót: elsőkerék meghajtással, tiszta acél, önhordó karosszériával, silentblocra szerelt motorral, független első- és hátsókerék felfüggesztéssel.



A Citroën mérföldkövei


A második Világháború borzalmas pusztítása utáni újjáépítés vége felé felmerül az igény egy egyszerűen gyártható, könnyen vezethető, karbantartható, és főként a szélesebb rétegek számára megfizethető gépkocsi iránt.

A francia falusi ember álmaként bemutatott autó az "esernyőt négy keréken ", természetesen a 2CV. A többször elhalasztott bemutatót végül 1948-ban tartják, és nemzeti kedvenccé válik a meglehetősen eredeti, mások szerint rút kacsaként emlegetett kiskocsi, mely teljesen beváltja a hozzáfűzött reményeket.

Az autó vitathatatlan sikereit mutatja, hogy több, mint 40 éven keresztül gyártották, az utolsó 2CV 1990-ben készült, és világszerte több, mint 6 millió példány készült belőle. 


A 2CV (korabeli gúnynevén a "Kacsa") sikerei után a Citroën legyártotta azt az autót, amit a szakemberek mai napig a "korszakalkotó" és "mérföldkő az autógyártásban" jelzőkkel emlegetnek. Ez volt a Citroën DS, melyet 1955-ben a Párizsi Autószalonon mutattak be. Az első napon 12 000 megrendelés futott be rá, összesen csaknem 1 500 000 példány készült belőle. Futurisztikus kinézete, áramvonalassága, és a korban egyedülálló hidropneumatikus (folyadékközvetítéses) felfüggesztése tette ismertté. Szintén újdonságnak számított a kanyarkövető fényszóró, mely ugyan mechanikusan, de már hat évtizeddel ezelőtt életre kelt a Citroën mérnökeinek tervezőasztalán.


További különleges megoldásai közé tartozott az első teljesen műanyagból készült műszerfal, üvegszálas műanyag kabintető, alumínium motorháztető, hidraulikus vezérlésű sebességváltó, az autó süllyedését kompenzáló és a későbbiekben kanyarkövető fényszórók. Fékpedál helyett egy gumigomba szolgált fékezésre, melyhez hidraulikus, a fékerőt a tengelyekre mért terhelés mértékében elosztó fékrendszer kapcsolódott. Az első kerekeket a korban ritkaságnak számító tárcsafékek fékezték. A felfüggesztés egy hidraulikus körre volt kötve a kormányszervóval, fékekkel és sebességváltóval.

Húsz éves pályafutása vége felé az egyik első szériaautó lett, melyben a karburátort elektronikus befecskendezésre cserélték (BOSCH D-Jetronic). A DS típuselnevezés a francia Déesse szóból ered, amely Istennőt jelent. Charles De Gaulle személyes használatra, majd protokoll célokra is rendelt belőle. (Az autó megmenette az életét a Petit-Clamart merényletnél, mert a sofőrje kimenekült vele a terrorista támadásból.)


Citroën SM, azaz "Serie Maserati". Már a neve is utal az autó különlegességére, ezt a modellt ugyanis a két gyártó közösen fejlesztette, és egy akkori szemmel nézve erőteljes V6-os Maserati motor hajtotta. Hidropneumatikus felfüggesztésű, négy tárcsafékes és speciális szervokormányos autó több mint 220 km/h-s sebességre volt képes (független tesztek szerint 235 km/h), ezzel korának leggyorsabb elsőkerék meghajtású autója volt. Ugyanebben az évben jelent meg a középkategóriás családi modell, a GS. A GS modellben vezették be a DIRAVI elnevezésű kormányművet, amit a Cx és az XM egyes modelljei is megörököltek. Ennél a kormánymű két szelepet vezérel. A DIRAVI (a francia „DIrection assistée à RAppel asserVI” rövidítése) egy sebességfüggő kormányrásegítő, és nevének második fele arra a mellékhatásra utal, hogy járó motor esetén az elengedett kormánykerék álló helyzetben is visszaforog középállásba. A DIRAVI előnyeként tartják számon, hogy az úthibák nem érzékelhetők a kormányon, és hogy defekt esetén is uralható marad a gépjármű. A Citroën SM 1972-ben az USA-ban elnyerte az év autója díjat.



1974-ben a Citroën csatlakozott a PSA konszernhez. Ez az egyesülés a két márka jóval szorosabb összefonódását eredményezte. Ebben a korszakban kezdte el gyártani a Citroën a legendás AX, BX és XM típusokat. A BX-et 1982-ben a GS/GSA utódjaként mutatták be, majd gyártották 1994-ig, amikor a Xantia vette át a helyét. A 2CV (a Kacsa) után a második legnépszerűbb Citroën a — a teljes gyártott darabszám 2 315 739 volt — a márka sajátos karakterét elődjeinél valamivel szokványosabb formában tálalta. Így sokkal szélesebb körben válhatott elfogadottá az autó anélkül, hogy fel kellett volna adnia a hagyományos értékeket: az egyedülálló hidropneumatikus felfüggesztést, a kiváló úttartást és menetkényelmet, hidraulikus tárcsafékeket mind a négy keréken. A Citroën XM 1989-ben elnyerte az év autója díjat.

A Citroën palettája a 2000-es évek elején teljesen megújult, bevezetésre (bizonyos értelemben újraélesztésre) került a C-sorozat (Citroën C1, C2, C3, C4, C5, C6), valamint újra megjelent a kínálatban a DS név, később pedig sorra a DS3, DS4 és DS4, bár klasszikus elődjével kinézetre nem sok közös vonást mutat, de jelenleg egyértelműen ez a modellcsalád jelenti a Citroën prémium kategóriáját.



A Citroën az autósportban - WRC és WTCC sikerek


André Citroën kellő figyelmet szentelt a márka népszerűsítésének, s ennek egyik eleme az autósportban való aktív részvételt jelentette. A Citroën számtalan kategóriában bizonyította, hogy ott van a helye a világ élvonalában. Napjainkban a Citroën a WRC és a WTCC meghatározó csapata. 2004 és 2012 között Sébastien Loeb WRC-történelmet írt azáltal, hogy zsinórban 9 rally világbajnoki címet szerzett. További rekordjainak tekintélyt parancsoló listája 78 rally győzelmet, 16 dobogós helyezést, 1619 pontot és 900 szakaszgyőzelmet foglal magába. Korábban Saxo-val és Xsara-val is versenyzett, junior világbajnokságot is nyert.

Mindvégig hű maradt a Citroënhez, világbajnoki címeit Xsara WRC, C4 WRC és DS3 WRC típusokkal gyűjtötte be. Miután a WRC-ben mindent elért, amit versenyző elérhet, figyelmét új területre, a pályaversenyzésre fordította. Megmutatta tehetségét F1 tesztek alkalmával, a 24 órás Le Mans versenyen, a FIA GT szériában, de jelenleg egyetlen kihívásra fókuszál, ez pedig a WTCC.

Jelenleg José Maria López, a Citroën argentin pilótája vezeti a 2014-es WTCC bajnokságot, a Citroën pedig a konstruktőri cím várományosa.


  Megtetszett Cooky limitált kiadású új C3-asa?

A limitált széria többi modellje, most kedvezményesen megvásárolható, persze amíg a készlet tart! ;-) 

Cooky pedig személyesen adja át a megvásárolt autót! 

                             
                          További információ ITT


Haszongépjárművek készleten, kedvező áron!